Strona internetowa to ciągły rozwój i optymalizacja. Regularnie warto sprawdzać czy strona spełnia swoje cele. Standardem jest sprawdzanie statystyk Google Analytics, ale warto również regularnie przeglądać zachowania użytkowników na stronie w formie nagrania.
Oczywiście nie chodzi tutaj o nagrywanie twarzy samego użytkownika, a o jego zachowanie na stronie internetowej wyrażone poprzez kursor myszki oraz głębokość scrolla zwizualizowane na naszej witrynie.
W efekcie mamy nagranie / animację naszej strony z zachowaniem użytkownika - widzimy jego kursor poruszający się po naszej stronie i klikający w różne elementy. Możemy zobaczyć gdzie coś czytał jak daleko przewinął stronę, ile podstron odwiedził, a także znaleźć potencjalne miejsca, które możemy poprawić.
Poza oglądaniem pojedynczych nagrań użytkowników możemy zobaczyć heat maps, czyli mapy ciepła strony, które pokazują gdzie najczęściej był kursor wśród wszystkich użytkowników.
Takie działanie jest zaninimizowane, więc nie wiemy kto jest na stronie i nie widzimy co dokładnie wpisuje np w formularzu kontaktowym. Wszystko jest w zgodzie z prawem, ale należy w polityce prywatności umieścić informację o takim narzędziu.
Microsoft Clarity to darmowe narzędzie udostępnione przez Microsoft pozwalające na nagrywanie sesji użytkownika oraz generujące heatmapy. Jest to nadal relatywnie młode narzędzie, bo powstało w 2020 roku, ale z racji że jest darmowe i stoi za nim duża korporacja to jest warte zainteresowania.
Całkowicie wystarcza do podstawowych rzeczy jak nagrania i heatmapy, ale nie ma np. funkcji które możemy znaleźć w płatnych rozwiązaniach takich jak możliwość uzyskania feedbacku od klienta.
HotJar to najpopularniejsze narzędzie do nagrywania zachowań użytkowników na stronie internetowej. Poza nagrywaniem wizyt użytkowników, heatmap umożliwia również zbieranie feedbacku oraz przeprowadzanie ankiet.
Narzędzie jest przydatne przede wszystkim po redesignie strony lub uruchomieniu nowej witryny lub gdy chcemy zapytać o zdanie użytkowników strony.
Takie narzędzia umożliwiają przede wszystkim:
Jak widać takie narzędzia są niezbędne jeśli chcemy poważnie podejść do UX swojej strony, sklepu lub aplikacji internetowej.
Oczywiście nie. Google Analytics i MS Clarity, HotJar to różne narzędzia, które się uzupełniają. Analytics patrzy szerzej i oceniamy różne KPI na całości danych. Natomiast MS Clarity czy HotJar pozwalają zajrzeć do dokładnych zachowań użytkowników. Dlatego warto korzystać z obydwu.
Osobiście uważam, że MS Clarity czy HotJar warto włączać od czasu do czasu - tylko wtedy gdy wiemy, że będziemy analizować dane. Są to jednak zewnętrzne skrypty, które się wczytują i odrobinę mogą spowalniać działanie strony, więc nie ma sensu go pozostawiać gdy wiemy, że przez kilka miesięcy nikt w zebrane dane nie będzie zaglądał.