Jak nagrywanie zachowań użytkowników na stronie internetowej pomaga w sprzedaży?

Strona internetowa to ciągły rozwój i optymalizacja. Regularnie warto sprawdzać czy strona spełnia swoje cele. Standardem jest sprawdzanie statystyk Google Analytics, ale warto również regularnie przeglądać zachowania użytkowników na stronie w formie nagrania.

Na czym polega nagrywanie użytkowników na stronie internetowej?

Oczywiście nie chodzi tutaj o nagrywanie twarzy samego użytkownika, a o jego zachowanie na stronie internetowej wyrażone poprzez kursor myszki oraz głębokość scrolla zwizualizowane na naszej witrynie.

W efekcie mamy nagranie / animację naszej strony z zachowaniem użytkownika - widzimy jego kursor poruszający się po naszej stronie i klikający w różne elementy. Możemy zobaczyć gdzie coś czytał jak daleko przewinął stronę, ile podstron odwiedził, a także znaleźć potencjalne miejsca, które możemy poprawić.

Heat Maps

Poza oglądaniem pojedynczych nagrań użytkowników możemy zobaczyć heat maps, czyli mapy ciepła strony, które pokazują gdzie najczęściej był kursor wśród wszystkich użytkowników.

Takie działanie jest zaninimizowane, więc nie wiemy kto jest na stronie i nie widzimy co dokładnie wpisuje np w formularzu kontaktowym. Wszystko jest w zgodzie z prawem, ale należy w polityce prywatności umieścić informację o takim narzędziu.

Narzędzia pozwalające na nagrywanie ekranu użytkownika strony internetowej

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity to darmowe narzędzie udostępnione przez Microsoft pozwalające na nagrywanie sesji użytkownika oraz generujące heatmapy. Jest to nadal relatywnie młode narzędzie, bo powstało w 2020 roku, ale z racji że jest darmowe i stoi za nim duża korporacja to jest warte zainteresowania.

Całkowicie wystarcza do podstawowych rzeczy jak nagrania i heatmapy, ale nie ma np. funkcji które możemy znaleźć w płatnych rozwiązaniach takich jak możliwość uzyskania feedbacku od klienta.

HotJar

HotJar to najpopularniejsze narzędzie do nagrywania zachowań użytkowników na stronie internetowej. Poza nagrywaniem wizyt użytkowników, heatmap umożliwia również zbieranie feedbacku oraz przeprowadzanie ankiet.

Narzędzie jest przydatne przede wszystkim po redesignie strony lub uruchomieniu nowej witryny lub gdy chcemy zapytać o zdanie użytkowników strony.

Dlaczego warto korzystać z narzędzi do nagrywania użytkowników strony internetowej?

Takie narzędzia umożliwiają przede wszystkim:

  • znalezienie błędów na stronie - np. w wersji mobilnej coś nachodzi na tekst i go nie widać, przycisk jest za jakimś elementem i nie można kliknąć, tekst wychodzi poza ramy, w których powinien być itp
  • znalezienie miejsc, gdzie użytkownik nie wie co zrobić dalej - czasem trudno samemu dostrzec takiego wąskiego gardła. Przykładowo przycisk, który przenosi nas dalej może być za daleko od treści i użytkownik nie przewinie do niego by wykonać założoną akcję. Takie nagranie pokazuje nam to czarne na białym.
  • lepsze śledzenie ścieżki użytkownika - oglądając nagrania możemy zobaczyć całe zachowania użytkownika na stronie internetowej (w przeciwieństwie do Google Analytics). Zrozumiemy kontekst jego zachowań. Pomoże zrozumieć całość zachowania użytkownika i wyciągnąć wnioski by zwiększyć konwersję. Np. jeżeli cofa się i widzimy, że szuka informacji scrollując góra-dól możemy się domyśleć, że jakiejś informacji mu brakuje. Może być to na tyle istotna informacji, że zrezygnuje z realizacji naszego celu.
  • śledzenie błędów JavaScript w konsoli - narzędzia te również monitorują konsolę użytkownika, czyli informacje z przeglądarki użytkownika czy występuje jakiś błąd w wykonywaniu JS - to dodatkowo pomaga w usuwaniu błędów (te błędy potrafią blokować cały mechanizm np dodawania do koszyka)

Jak widać takie narzędzia są niezbędne jeśli chcemy poważnie podejść do UX swojej strony, sklepu lub aplikacji internetowej.

Czy MS Clarity lub HotJar zastępują Google Analytics?

Oczywiście nie. Google Analytics i MS Clarity, HotJar to różne narzędzia, które się uzupełniają. Analytics patrzy szerzej i oceniamy różne KPI na całości danych. Natomiast MS Clarity czy HotJar pozwalają zajrzeć do dokładnych zachowań użytkowników. Dlatego warto korzystać z obydwu.

MS Clarity, HotJar a wydajność strony

Osobiście uważam, że MS Clarity czy HotJar warto włączać od czasu do czasu - tylko wtedy gdy wiemy, że będziemy analizować dane. Są to jednak zewnętrzne skrypty, które się wczytują i odrobinę mogą spowalniać działanie strony, więc nie ma sensu go pozostawiać gdy wiemy, że przez kilka miesięcy nikt w zebrane dane nie będzie zaglądał.